Ile jedzie kolej z Chin?
Import kolejowy z Chin do Polski zyskuje na popularności dzięki korzystnemu czasowi tranzytu. Średni Transit Time pomiędzy stacjami Xi’an i Małaszewiczami, na przełomie lutego i marca 2025 roku, wyniósł zaledwie 16 dni. Dla porównania, transport morski kontenera z Szanghaju do Gdańska to około 40–50 dni. Różnice te sprawiają, że przewóz koleją to opcja, która pozwala zyskać czas i zoptymalizować koszty transportu.
Aktualne dane dostępne są na kolejchiny.pl.
Rosyjskie przeszkody na trasie?
Ponieważ trasa kolejowa z Chin do Polski prowadzi przez Rosję, oznacza to konieczność zmierzenia się z rosyjskimi regulacjami. Restrykcje obejmują wiele grup towarowych i mogą powodować opóźnienia lub nawet zatrzymania ładunku. Dlatego bardzo ważny jest dobór doświadczonego spedytora.
W serwisie kolejchiny.pl oferujemy bezpłatne doradztwo w zakresie:
- sprawdzenia towarów pod kątem HS kodów i listy produktów objętych restrykcjami,
- możliwości dostosowania klasyfikacji taryfowej po konsultacji z naszą agencją celną,
- weryfikacji zgodności z przepisami przed rozpoczęciem transportu.
W praktyce bardzo często okazuje się, że importer lub producent błędnie przypisał HS kod już na etapie przygotowania towaru do eksportu – najczęściej wynika to z nieznajomości zasad klasyfikacji lub automatycznego przypisania kodu przez producenta.
W takiej sytuacji naszym zadaniem jest rzetelna analiza dokumentacji technicznej i handlowej, konsultacja z agencją celną i określenie właściwego kodu taryfowego, zgodnego z obowiązującymi przepisami i rzeczywistą charakterystyką towaru. Następnie porównujemy go z aktualną listą towarów objętych rosyjskimi sankcjami. Jeśli zachodzi taka potrzeba, proponujemy alternatywną klasyfikację – zawsze legalną i bezpieczną – która umożliwia przeprowadzenie ładunku przez Rosję.
*Podkreślamy, że nie dokonujemy zmian klasyfikacji na życzenie klienta. Nasze działania opierają się wyłącznie na przepisach celnych, przejrzystości i odpowiedzialnym podejściu do importu kolejowego z Chin.*
Middle Corridor – przyszłość Nowego Jedwabnego Szlaku?
Alternatywą trasy przez Rosję jest tzw. Middle Corridor, czyli Transkaspijski Szlak Transportowy wiodący przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję i Turcję. W 2024 roku przewozy wzrosły tam o 63%, osiągając 4,1 mln ton. UE zainwestowała 10 mld EUR w infrastrukturę regionu, a Bank Światowy przekazał 650 mln USD na modernizację szlaku w Kazachstanie.
Pomimo nakładu tych środków, Middle Corridor wciąż zmaga się z ograniczoną przepustowością, logistyczną fragmentacją, a co za tym idzie – wydłużonym czasem przejazdu, który wynosi około 60 dni. Problemem jest także brak ujednoliconego zarządzania korytarzem oraz kompleksowych rozwiązań terminalowych. Dlatego większość ładunków z Chin do Europy nadal kierowana jest szlakiem południowym przez Rosję, która obecnie zapewnia stabilniejszy przepływ i krótszy czas dostawy.
Zanim zamówisz import – skorzystaj z naszej wiedzy!
W kolejchiny.pl zapewniamy pełne doradztwo importowe – od analizy towaru i klasyfikacji kodów celnych, przez zgodność z przepisami, aż po wybór najlepszego serwisu. Posiadając własną agencję celną, szybko i rzetelnie weryfikujemy, czy dany towar może zostać bezpiecznie przewieziony koleją przez Rosję, czy istnieje ryzyko, że zostanie objęty sankcjami – dzięki czemu już na początku minimalizujemy ryzyko powstania nieplanowanych kosztów.
Jeśli widzimy zagrożenie dla transportu kolejowego z Chin, zawsze szukamy bezpiecznej i legalnej alternatywy dla Państwa towarów.
Transport z Chin: kolej, morze, lotniczy
Oferujemy również inne rozwiązania logistyczne:
- Transport morski drobnicowy – szczegóły na drobnicamorska.pl
- Transport lotniczy z szybką wyceną – dostępny na lotniczy.pl
Skontaktuj się z nami
Dominika Wieczorek
Telefon: +48 693 910 901
E-mail: d.wieczorek@kolejchiny.pl
Czat z doradcą dostępny jest również na stronie kolejchiny.pl.