Transport kolejowy z Chin – przeczytaj ten artykuł, zanim zaczniesz!

Ile jedzie kolej z Chin?

Import kolejowy z Chin do Polski zyskuje na popularności dzięki korzystnemu czasowi tranzytu. Średni Transit Time pomiędzy stacjami Xi’an i Małaszewiczami, na przełomie lutego i marca 2025 roku, wyniósł zaledwie 16 dni. Dla porównania, transport morski kontenera z Szanghaju do Gdańska to około 40–50 dni. Różnice te sprawiają, że przewóz koleją to opcja, która pozwala zyskać czas i zoptymalizować koszty transportu.

Aktualne dane dostępne są na kolejchiny.pl.

Rosyjskie przeszkody na trasie?

Ponieważ trasa kolejowa z Chin do Polski prowadzi przez Rosję, oznacza to konieczność zmierzenia się z rosyjskimi regulacjami. Restrykcje obejmują wiele grup towarowych i mogą powodować opóźnienia lub nawet zatrzymania ładunku. Dlatego bardzo ważny jest dobór doświadczonego spedytora.

W serwisie kolejchiny.pl oferujemy bezpłatne doradztwo w zakresie:

  • sprawdzenia towarów pod kątem HS kodów i listy produktów objętych restrykcjami,
  • możliwości dostosowania klasyfikacji taryfowej po konsultacji z naszą agencją celną,
  • weryfikacji zgodności z przepisami przed rozpoczęciem transportu.

W praktyce bardzo często okazuje się, że importer lub producent błędnie przypisał HS kod już na etapie przygotowania towaru do eksportu – najczęściej wynika to z nieznajomości zasad klasyfikacji lub automatycznego przypisania kodu przez producenta.

W takiej sytuacji naszym zadaniem jest rzetelna analiza dokumentacji technicznej i handlowej, konsultacja z agencją celną i określenie właściwego kodu taryfowego, zgodnego z obowiązującymi przepisami i rzeczywistą charakterystyką towaru. Następnie porównujemy go z aktualną listą towarów objętych rosyjskimi sankcjami. Jeśli zachodzi taka potrzeba, proponujemy alternatywną klasyfikację – zawsze legalną i bezpieczną – która umożliwia przeprowadzenie ładunku przez Rosję.

*Podkreślamy, że nie dokonujemy zmian klasyfikacji na życzenie klienta. Nasze działania opierają się wyłącznie na przepisach celnych, przejrzystości i odpowiedzialnym podejściu do importu kolejowego z Chin.*

Middle Corridor – przyszłość Nowego Jedwabnego Szlaku?

Alternatywą trasy przez Rosję jest tzw. Middle Corridor, czyli Transkaspijski Szlak Transportowy wiodący przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję i Turcję. W 2024 roku przewozy wzrosły tam o 63%, osiągając 4,1 mln ton. UE zainwestowała 10 mld EUR w infrastrukturę regionu, a Bank Światowy przekazał 650 mln USD na modernizację szlaku w Kazachstanie.

Pomimo nakładu tych środków, Middle Corridor wciąż zmaga się z ograniczoną przepustowością, logistyczną fragmentacją, a co za tym idzie – wydłużonym czasem przejazdu, który wynosi około 60 dni. Problemem jest także brak ujednoliconego zarządzania korytarzem oraz kompleksowych rozwiązań terminalowych. Dlatego większość ładunków z Chin do Europy nadal kierowana jest szlakiem południowym przez Rosję, która obecnie zapewnia stabilniejszy przepływ i krótszy czas dostawy.

Zanim zamówisz import – skorzystaj z naszej wiedzy!

W kolejchiny.pl zapewniamy pełne doradztwo importowe – od analizy towaru i klasyfikacji kodów celnych, przez zgodność z przepisami, aż po wybór najlepszego serwisu. Posiadając własną agencję celną, szybko i rzetelnie weryfikujemy, czy dany towar może zostać bezpiecznie przewieziony koleją przez Rosję, czy istnieje ryzyko, że zostanie objęty sankcjami – dzięki czemu już na początku minimalizujemy ryzyko powstania nieplanowanych kosztów.

Jeśli widzimy zagrożenie dla transportu kolejowego z Chin, zawsze szukamy bezpiecznej i legalnej alternatywy dla Państwa towarów.

Transport z Chin: kolej, morze, lotniczy

Oferujemy również inne rozwiązania logistyczne:

Skontaktuj się z nami

Dominika Wieczorek
Telefon: +48 693 910 901
E-mail: d.wieczorek@kolejchiny.pl
Czat z doradcą dostępny jest również na stronie kolejchiny.pl.