W ostatnich latach transport kolejowy z Chin stał się jedną z kluczowych metod przewozu towarów do Europy. Oferuje szybszy czas tranzytu niż fracht morski oraz bardziej konkurencyjne koszty w porównaniu do transportu lotniczego. Jak wygląda sytuacja w 2025 roku? Czy kolej nadal jest opłacalnym wyborem dla importerów?
W 2024 roku Polska stała się dominującym odbiorcą towarów transportowanych koleją z Chin, odbierając aż 292 950 TEU, co oznacza wzrost aż o 140% względem poprzedniego roku. TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) to jednostka odpowiadająca pojemności standardowego kontenera o długości 20 stóp. Tylko w pierwszym kwartale 2024 przez Małaszewicze przewinęło się 57 837 TEU, co potwierdza rosnącą popularność tego środka transportu wśród polskich importerów.
Średni Transit Time (TT) na trasie Xi’an – Małaszewicze dla 10 kontenerów drobnicowych, które obsługiwała MAG sp. z o.o. w okresie od 24 lutego do 2 marca 2025 roku wyniósł zaledwie 16 dni. Dla porównania transport morski na podobnej trasie zajmuje średnio od 35 do 40 dni. To istotna różnica, szczególnie ważna dla firm, które muszą szybko dostarczyć swoje towary na rynek.
W październiku 2024 Rosja rozszerzyła listę produktów, których przewóz tranzytem przez jej terytorium jest zakazany, obejmując towary elektroniczne, mechaniczne oraz produkty podwójnego zastosowania (cywilno-wojskowego). Mimo ograniczeń, zainteresowanie transportem kolejowym z Chin pozostaje wysokie. Serwis KOLEJCHINY.pl oferuje importerom profesjonalne doradztwo, pomagając w analizie towarów, co zapewnia zgodność z przepisami i minimalizuje ryzyko komplikacji.
Transport kolejowy z Chin do Europy wciąż napotyka przeszkody, głównie związane z koniecznością przeładunku na granicach z powodu różnic szerokości torów. Istotnym ograniczeniem pozostają opóźnienia w rozbudowie terminalu w Małaszewiczach, wynikające z przeciągającego się procesu przejęcia spółki Cargotor przez PKP Polskie Linie Kolejowe, zaplanowanego na lipiec 2025 r.
Morska Agencja Gdynia uruchomiła w pobliskim Terespolu nowoczesny magazyn o powierzchni 3000 m² oraz depot kontenerowy zajmujący 30 000 m², znacznie usprawniając import kolejowy z Chin i skracając finalny czas dostawy towarów do klientów. Szczegóły znajdziesz tutaj.
Import kolejowy z Chin wciąż jest korzystny w 2025 roku. Atrakcyjne ceny, krótki Transit Time oraz stale rozwijająca się infrastruktura sprawiają, że jest to rozwiązanie warte rozważenia. Wybierając profesjonalnego spedytora, zyskujesz bezpieczeństwo, optymalizujesz koszty i unikasz potencjalnych problemów.